Fortid – Fremtid

Å innrede et hjem med respekt og forståelse
(Foto: Oslo Design Fair (Inger Marie Grini) / Villa Frednes (Hilde Engen Møthe) Styling: Per Olav Sølvberg og Kirsten Visdal)

Trender kan være frustrerende for de som ikke helt finner meningen med dem. Hva er egentlig moderne – og hvorfor? Hva er på vei inn snart – og hva har plutselig blitt så «last season»? Og hvordan har den grelle frynselampa etter bestemor plutselig klart å bli avant garde? 

Kanskje jeg banner i kirka når jeg som bransjeperson sier at det å følge trendene slavisk er identitetsløst. I og med at vi faktisk lever av at du kjøper, setter vi jo pris på at folk lar seg inspirere.

Men – det er mange som nærmest bruker interiørmagasinene og Instagramfeeden sin som postordrekatalog anno 2017. Som kaster ut Kählervasen sin i aversjon et par uker etter man siklet etter den i butikken. Det er akkurat dét som er litt historieløst og respektløst for de som har skapt produktet.

 

Derfor blir jeg skikkelig glad når jeg ser at de store i bransjen nå legger til rette for en SUNN utvikling i trendsirkuset. At det er noe bærekraftig som er dypere forankret i trendene som presenteres til massemarkedet. I forrige uke var det nok en runde med Oslo Design Fair – og det faglige innholdet må jeg si holdt et internasjonalt høyt nivå. Stylistene Per Olav Sølvberg og Kirsten Visdal har et blikk og en kompetanse som virkelig kom frem denne runden.

På messen fant vi både inspirasjon, kvalitet, historie og substans. Med temaet «Fortid – fremtid» har årets messe oppsummert alt vi i Villa Frednes og Emmeselle tror på og jobber for hver eneste dag.

 

 

 

Med tankegangen i at vi nå legger pengene i å ta vare på både fremtiden og fortiden, får vi et fokus som både handler om gjenbruk og respekt for de som har skapt det vi omgir oss med. Vi tenker også bærekraftig inn i fremtiden, vi handler lokalt og legger pengene i færre, men bedre ting som skal vare. Kanskje kjøper vi brukt, vi kjøper det vi virkelig har lyst på og som gir oss godfølelsen, fremfor det katalogen sa var trendy denne uken. Vi fokuserer på det varige.

Trender lever fordi vi har et behov for å fornye uttrykket vårt gjennom livet.  Kanskje vi kan bruke litt mer teft – og forbruke bittelitt mindre?

 

Impulser og trendforecasting er en komplisert og sammensatt greie. Det handler ikke så mye om hva pionérene og fashionistaene liker og deler på Instagram– men det handler om dypere aspekter noen ledd lengre bak som man kanskje ikke tenker så mye på. Som at hvilken skål du kjøper i butikken i morgen faktisk handler mye om både samfunnspolitikk og tverrkulturell innflytelse.

Denne tilsynelatende forgjengelige bransjen er mer kompleks enn hva du ser i en sofa, en kopp og en duk. Det krever faktisk en bred kulturforståelse for å klare å virkelig forstå og forutse trender. Det handler om hele vår identitet, vår integritet, hva vi ønsker å omgi oss med – men aller mest… Det er identitetsskapende.

Med tanke på temaet «fortid – fremtid» går videre i en spennende fase av restaureringen av Villa Frednes. Snart skal vi innrede hele 2. etg som er på 350 kvadrat som akkurat nå er fyllt med masse ingenting. Historien i de nedstrippede veggene er likevel til å ta og føle på, og denne har vi tenkt å formidle og pakke inn med vårt eget omslag.

Takk for inspirasjon og faglig påfyll, Oslo Design Fair! Dere leverer, som alltid.

      

 

Å male over en Munch i mangel av et lerret
Salgsutstilling Emmeselle

Ingen kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

MENU

Back

Share to